Het Geschiedenis Verhaal Van Fietsen:

De Eerste Fiets In de Geschiedenis, De Loopfiets!

We beschouwen de loopfiets dat in 1817 is uitgevonden door de houtvester Karl von Drais als de voorloper van de moderne fiets. Karl von Drais presenteerde dat jaar in Mannheim de naar hem genoemde draisine.

Draisine

Er zijn verschillende theorieŽn over de uitvinding van de draisine. Volgens een van de theorieŽn zou von Drais bij het knutselen de draisine hebben uitgevonden. Volgens een andere theorie zou het graan rond die tijdstip erg duur zijn geweest en zou von Drais naar een alternatief vervoermiddel op zoek zijn gegaan, zo had hij de draisine uitgevonden.

De draisine was in een korte periode erg geliefd geworden, omdat men hiermee een afstand kon afleggen met een grotere snelheid en met minder inspanning dan te voet. De bestuurder zat op het gevaarte en zette zich met zijn voeten af tegen de grond. Aangezien de loopfiets alle gewicht droeg, kon men op de deze wijze voortbewegen en veel minder vermoeid raken dan lopen. De bestuurder stuurde met een hendel die was verbonden met het voorwiel.

Het Onstaan Van De Michauxline!

De Michauxline

Halverwege de negentiende eeuw werd door de Franse wagenbouwer Pierre Michaux een tweewieler met trappers uitgevonden. De uitvinding werd de Michauxline genoemd. Met deze uitvinding kon men sneller en eenvoudiger vooruit komen.

Erg comfortabel was deze fiets ook niet, om het iets comfortabeler te maken, maakte Michaux het achterwiel kleiner. Het zadel plaatste hij boven het achterwiel op een beugel, dat de grootste schokken moest opvangen. Zijn aanpassing had niet veel effect, dat blijkt uit de bijnaam boneshaker die de fiets in Engeland kreeg.

Do Hoge Bi

De Hoge Bi, Best Snel Maar Niet Erg Veilig!

Een verdere ontwikkeling vond plaats. Als het aandrijfwiel groter wordt, kan men bij een gelijk aantal trapbewegingen een grotere afstand afleggen. De constatering leidde tot de bouw van de hoge bi. Het voorwiel van de bi is veel groter dan het achterwiel. In extreme gevallen bedroeg de diameter van het voorwiel wel 2 meter. Met deze fiets was een maximumsnelheid van 40km/u haalbaar. De uitvinder van deze hoogwieler is de Engelsman James Starley.

De hoge bi was niet erg veilig, valpartijen waren soms fataal. Fabrikanten zagen het genoodzaakt om cursussen aan te bieden in veilig te leren fietsen. Toch was de hoge bi erg populair. Uiteindelijk grepen de autoriteiten in. Een rijbewijs werd verplicht gesteld en werd het rijden op openbare wegen verboden. .

Het Onstaan Van De Moderne Fiets!

Rond 1860 begonnen de fietsfabrikanten met het produceren van lage fietsen. Om het verlies in snelheid door de kleine wielen te compenseren, ontwikkelde de Franse horlogemaker Andrť Guilmet in 1869 een fiets waarbij de pedalen zich niet aan het voorwiel bevonden, maar zoals het huidige fiets op het frame.

In 1884 stelde John Kemp Starley, neef van de uitvinder van de hoge bi, zijn veiligheidsfiets de Rover voor. Deze fiets had eveneens een ketting die was verbonden met het achterwiel en werd erg geliefd. Uiteindelijk verdreef hij de laatste hoge bi's .

In 1888 vond de Britse dierenarts John Boyd de luchtband uit. Dankzij deze uitvinding werd het fietsen een stuk comfortabeler. In de decennia daarna werd de fiets steeds verder verbeterd, maar het basisontwerp is tot op de dag van vandaag eigenlijk niet veranderd.

Terug Naar Fietsen Pagina