Een Omafiets Kopen? Lees Dit Eerst:

Waarom Zijn Omafietsen Zo Geliefd?

De oude omafiets is weer helemaal terug in het straatbeeld, niet alleen in Nederland, maar ook in andere Europese landen en zelfs in Amerika! Was het vroeger een model voor oude dames, omdat je er statig en rechtop zittend op kon fietsen en de fiets een heel goede balans had, tegenwoordig is het een fiets voor iedereen: jong en oud, mannen en vrouwen.

De Omafiets Uit Oude Tijden

De omafiets was oorspronkelijk een Engels model toerfiets, dat rond het begin van de vorige eeuw in Nederland geïntroduceerd werd en populair werd bij oudere vrouwen. Mijn eigen oude oma reed er één, en omdat mijn oma een Friese oma was, noemde ze dat een ‘widdofyts’ (weduwefiets). Ze reed er op tot aan haar overlijden, eind jaren zestig. Haar fiets bleef jarenlang in de schuur staan, tot mijn ouders hem in 1975 aan mij cadeau gaven. Wat was dat een fantastische fiets! Hij fietste zo comfortabel, hij was zo sterk, hij zag er zo hip en nostalgisch tegelijk uit. Ik verfde hem op een gegeven moment helemaal glimmend wit en werd zo een opvallende verschijning in ons dorp, met m’n lange haren en hippie-uiterlijk. Ik maakte er echt de blits mee, zoals we dat toen zeiden.

De Nieuwe Omafiets

Moderne Omafiets

De omafiets raakte echter in de vergetelheid en iedereen in Nederland stapte over op snelle en sportieve fietsen met handremmen, versnellingen en allerlei technische snufjes. Vanaf nu hingen we allemaal voorover geleund op het stuur. Maar op wonderbaarlijke wijze kwam begin deze eeuw de omafiets in een vernieuwd jasje toch weer terug in het straatbeeld. Nederland had zich inmiddels tot fietsland ontwikkeld, waar niet alleen bijna iedereen fietst en een fiets bezit, maar dat ook enkele van de beste fietsen ter wereld produceert en exporteert. Het kon dan ook niet uitblijven dat fietsfabrikanten op een gegeven moment weer belangstelling kregen voor de onovertroffen omafiets. Met de moderne fietsontwerp- en productiemethoden konden de fietsenproducenten de omafiets een nieuw jasje geven en vandaag de dag is de omafiets een tweede leven begonnen: hij is weer volop in het straatbeeld aanwezig en razend populair bij jong en oud. Bovendien is de nieuwe omafiets niet duur, in vergelijking met andere typen fietsen.

Het Perfecte Model

De omafiets is voor veel mensen het perfecte fietsmodel. Dat komt door de bijzondere frameconstructie met zeer lage instap, grote 28” wielen, een lage zadelpositie en een schuinstaand extra lang balhoofd en gebogen voorvork. Hierdoor zit je zeer ontspannen rechtop, veert de fiets lekker mee en heb je een stabiele wegligging. Het zadel is extra breed en goed geveerd, waardoor het bijna is alsof je op een stoel zit. Door al deze eigenschappen is de omafiets een zeer comfortabele fiets. Het is bijna alsof je in een luxe auto rijdt die zachtjes over de weg zoeft.

De Antieke Omafiets

Ze zijn er nog, de antieke omafietsen. Deze kun je gemakkelijk herkennen aan de ouderwetse technische details, zoals een zeer zwaar frame, een staande achtervork (een brede, ovale buis die ter hoogte van het spatbord doorloopt), remstangen i.p.v. remkabels en zeer lang balhoofd. De omafiets van 50 jaar geleden had een balhoofdhuis van 27 – 28 cm lang. Tegenwoordig is dat bij de meeste nieuwe omafietsen 23 – 25 cm. De oude omafietsen hebben ook een schuiner staand balhoofd, waardoor de fiets comfortabeler en ‘luier’ rijdt. Kom je een originele omafiets tegen die nog in redelijke staat is of die kan worden opgeknapt, dan heb je beslist een superieure kwaliteit fiets in handen.

Vrouw Op Omafiets

Voor Wie Zijn Omafietsen Geschikt En Waarom?

De nieuwe omafiets is in Nederland de meest verkochte fiets en is geliefd bij jongens en meisjes, mannen en vrouwen, opa’s en … oma’s! Deze fiets is echt ideaal voor iedereen die op zoek is naar een comfortabele, degelijke fiets die relatief weinig kost. De nieuwe omafiets is een echte lifestyle-fiets en is dan ook onderwerp van vele blogs en forums op internet, waar de liefhebbers zich verzamelen.

Waar Moet Je Op Letten Bij Het Kopen Van Een Omafiets?

Als je een omafiets wilt kopen, moet je letten op de prijs en de kwaliteit. Naast het maken van een keuze voor prijs en kwaliteit, moet je ook weten of je een klassieke omafiets of een moderne, trendy variant daarop wilt kopen.

Onderstaand lees je waaraan je een omafiets van goede kwaliteit kunt herkennen en wat de top vijf van meest verkochte omafietsen in Nederland is.

De Prijs

De vroegere omafiets was vrijwel altijd een degelijke fiets van goede kwaliteit. Bij de moderne omafietsen is dat helaas echter niet altijd het geval. Daarom moet je bij aankoop goed letten op bepaalde technische details van de fiets, die je wat kunnen vertellen over de kwaliteit. De eenvoudigste manier om kwaliteit te onderscheiden is echter de prijs. Een goede kwaliteit moderne omafiets kost grofweg rond de 200 euro of meer. Daarop zijn wel uitzonderingen, want online fietswinkels bieden oudere modellen aan met grote kortingen. Lees ook onze onderstaande besprekingen van de vijf meest verkochte omafietsen, want deze zijn allemaal van goede of redelijke kwaliteit.

BSA Trapas

De Kwaliteit

De nieuwe modellen omafietsen van goede kwaliteit hebben vrijwel allemaal een kogellagertrapas, in tegenstelling tot de goedkopere fietsen, die een BSA-trapas hebben. Een kogellagertrapas kun je herkennen aan de plastic stofkap die het trapashuis afsluit. Een BSA-trapas heef een grote, opgeschroefde metalen ring waarmee het trapashuis is afgesloten. Een goede omafiets heeft verder: een klassiek recht stuur; een stuur dat hoog staat en dichter bij het zadel zit dan bij gewone fietsen, waardoor je rechtop kunt zitten; een gesloten kettingkast; jasbeschermers; een Shimano terugtrapremnaaf. Praat met een technisch deskundige bij het uitkiezen van je omafiets!

Vijf Veel Verkochte Omafietsen

Binnen het aanbod van omafietsen in Nederland zijn vijf veel verkochte topmodellen:

De Batavus ‘Old Dutch’ Omafiets

Een ‘gouwe ouwe’ van Batavus, de fabrikant die al meer dan een eeuw omafietsen maakt en nu de moderne versie daarvan op de markt brengt – dat moet wel goed zijn. Batavus heeft in 2002 als eerste fabrikant voor de heropleving van de omafiets gezorgd en biedt nog steeds het meest uitgebreide assortiment omafietsen aan.

Batavus Old Dutch

Zoals het hoort bij een omafiets, is de Old Dutch voorzien van veel chroom en zijn jasbeschermers en kettingkast van lakdoek. Verkrijgbaar met en zonder versnellingen. De Old Dutch behalve in zwart ook verkrijgbaar in trendy kleuren.

Adviesprijs: € 399 (zonder versnellingen), online vanaf € 319.
Kleuren: paarspurper mat, wit mat, zwart, beige mat.
Beoordelingen: ‘Prima fiets ,in augustus 2008 gekocht ‘... Doet het altijd, echt een kwaliteitsproduct. Is echt aan te bevelen!!!’
‘Wat een kwaliteit! Na twee jaar intensief gebruik door mijn schoolgaande zoon is de fiets nog steeds prima in orde.’

De Sparta ‘Granny’ Omafiets

De Sparta Granny is de omafiets der omafietsen en niet meer weg te denken uit het tegenwoordige straatbeeld. De fiets werd speciaal ontworpen voor jonge meiden en is dan ook verkrijgbare in allerlei hippe uitvoeringen, met leuke thema’s.

Sparta Granny

De fiets heeft een oversized aluminium frame, aluminium velgen, sterke kunststof kettingkast, breed oudhollands stuur met lekker liggende handvaten, batterijverlichting achter. Uitvoeringen met en zonder versnellingen.

Adviesprijs: vanaf € 469, online vanaf € 349.
Kleuren / thema’s: Koe (wit-zwart gevlekt), Lieveheersbeestje (rood met zwarte stipjes), Nostalgie (zwart met decoratie), Tulpen (beige met tulpen), Water (lichtblauw met druppels) en natuurlijk ook in zwart (klassieke uitvoering).
Beoordeling: ‘Ik heb deze fiets aangeschaft voor dagelijks gebruik. Per schooldag fiets ik ongeveer 20 kilometer en ik moet zeggen dat dat met deze fiets heerlijk gaat … De velgen zijn wat breder dan die van een "normale" fiets. Het lukt niet overal om de fiets in een rek te zetten ... De fiets zelf is redelijk zwaar, dus wat moeilijk om op te tillen.’

De Gazelle ‘Toer Populair’ Omafiets

Als er een A- merk bestaat op het gebied van de omafiets, dan is het wel Gazelle. Gazelle produceert al sinds generaties omafietsen – uiteraard wel met wat wijzigingen – en heeft tegenwoordig als enige nog een omafiets met ouderwetse remstangen in plaats van remkabels in het aanbod. De Gazelle Toer Populair is niet alleen de duurste omafiets, maar ook meeste klassieke fiets binnen het totale fietsenaanbod van Gazelle.

Gazelle Tour Populair

Met 3-versnellingsnaaf en trommelremmen. Balhoofdhuis 65 ° met de grond, dus zeer comfortabele zithouding.

Adviesprijs: vanaf € 699, online vanaf € 429.
Kleuren: zwart, met zwarte of RVS velgen.
Beoordelingen: ‘Op deze fiets zit je redelijk recht met je rug omdat het stuur erg hoog is. Een zeer gemakkelijke en ontspannen houding … De fiets is perfect voor kortere afstanden. De bagagedrager is zeer robuust en dermate geschikt om een passagier op te vervoeren of goederen.’
‘… een degelijke fiets die lang meegaat … De voorlamp is vrij grof en groot, dit past uitstekend bij de fiets. Het achterlicht gaat regelmatig kapot en de clips van de jasbeschermers raken regelmatig los van het frame.’

De REDY ‘Nostalgia’ Omafiets

De Nostalgia omafiets is een merk van de Nederlandse fabrikant Redy. Nostalgia omafietsen worden volledig in Nederland geassembleerd.
Stalen frame, aluminium velgen, terugtraprem, voor- en achterverlichting met batterijen.

Redy Nostalgia

Online prijs: vanaf € 169.
Kleuren / thema’s: Caribian blauw, Creme met tijgerprint, Wit met tijgerprint, Aubergine, Mat zwart, Barok zwart, Barok wit, Barok creme, Roze, Klassiek zwart.

De ‘Highlander’Omafiets

De goekoopste A-Kwaliteit omafiets van Nederland. Ondanks zijn lage prijs is dit een oerdegelijke omafiets. Dat betekent dus lekker rechtop fietsen op een comfortabel en vertrouwd model fiets. De fiets heeft een uitklapbare standaard en is tevens voorzien van een klassieke, grote koplamp. Stalen frame, aluminium velgen, terugtraprem, koplamp met dynamo, achterlicht met batterijen. Verkrijgbaar in 24“ als zwarte kinderomafiets voor kinderen van 1,30 – 1,45 m en in 28” als omafiets voor kinderen en volwassenen vanaf 1,55 m. De Highlander Tropical is een Rasta omafiets met zeer opvallende Rasta-print.

Highlander Zwart

Prijzen: vanaf € 159 (volwassenen omafiets).
Kleuren / thema’s: Tropical, Zwart, Wit, Wit met bloemen, Roze met bloemen, Dalmatiër, Roze, Blauw, Oranje, Groen, Baby blauw.
Beoordeling:
Het tv-programma Radar testte vijf budget omafietsen met een maximale prijs van € 250. Fietsdeskundige Arnoud Ouendag van de Tweewieler Academy van de BOVAG in Nieuwegein beoordeelde de vijf goedkoopste omafietsen van Nederland op materiaal, constructie en veiligheid. De fietsen werden getest op kwaliteit, degelijkheid en fietsgemak bij het sturen en remmen. In de top 5 kwam de Highlander er als vierde en meest goedkope fiets uit, die toch net een voldoende kreeg.

Terug Naar Fietsen Pagina